Matematyka pod gruszą - zabawy dla dzieci cz.3

3. sierpień 2016 - 9:09

Budowa

Liczba uczestników: 1 - 10
Wiek dzieci: 4 - 10 lat
Akcesoria: patyki, kamyki, fasola, liście, piasek, wiaderka, łopatki

Przydzielamy dzieciom role:
Budowniczych
Sprzedawców
Pracowników banku

Dorosły organizuje zabawę. Wyznacza miejsce, gdzie będzie sklep. Tam pojawić się muszą towary (wiaderka, łopatki, piasek). W banku urządzamy stanowisko z ladą i pieniędzmi, na końcu wskazujemy plac budowy. Umawiamy się z dziećmi, co będziemy budować (garaże, zamki, tunele).

Budowniczy dokonują zakupów w sklepie i płacą umownymi pieniędzmi (np. kamykami). Następnie rozpoczynają budowę. Kiedy zabraknie im pieniędzy, udają się do banku, gdzie muszą powiedzieć, ile pieniędzy potrzebują. Pracownik banku odlicza zamówioną kwotę i przekazuje ją budowniczym.

Chodzi o to, żeby dzieci jak najwięcej liczyły.

Zabawa trwa dopóki nie zostanie ukończona budowla, którą wszyscy zgodnie podziwiają. Następnie dzieci zamieniają się rolami.

Kolorowe klamerki

Liczba uczestników: 1 - 10
Wiek dzieci: 4 - 7 lat
Akcesoria: sznurek, klamerki do bielizny, kolorowa kreda, patyki

Prowadzący zabawę przyczepia do sznurka kilka klamerek. Zachęca dzieci do ich policzenia. Może tu włączyć pytania typu:
Ile klamerek jest na sznurku?
Policz tylko zielone klamerki
Policz tylko czerwone
Których jest więcej?
Których jest mniej?
Ile klamerek zostało, kiedy odpięłam dwie?

Następnie zamieniamy się rolami i dzieci wymyślają zagadki dla rodziców.

Jeżeli dzieci znają cyferki i je potrafią zapisywać, możemy wzbogacić tę zabawę o zapis na piasku lub chodniku.
Zapisz swój wynik patykiem na piasku lub kredą na chodniku.
 

Matematyka

Zgaduj-zgadula 

Liczba uczestników: 1 - 10
Wiek dzieci: 3 - 10 lat
Akcesoria: monety, klamerki do bielizny, guziki, klucze, sztućce

Dziecko trzyma w dłoniach (lub w małym pudełku) od 2 do 10 przedmiotów i potrząsa nimi (monety, guziki lub inne małe przedmioty, które przy potrząsaniu powodują hałas). Potrząsając nimi dziecko mówi: „Zgadnij, ile ich mam!” Trzeba zgadnąć, iloma przedmiotami dziecko potrząsa (sądząc po odgłosie). Następnie rodzic potrząsa przedmiotami, a dziecko zgaduje. Po każdej zgadywance sprawdzamy, ile było przedmiotów licząc je.

Schody

Liczba uczestników: 1 - 10
Wiek dzieci: 4 - 7 lat
Akcesoria: kolorowa kreda, patyki, kamyki

Rysujemy z dziećmi na chodniku lub asfalcie kreski w odstępie 30 cm i numerujemy je od 1 do 15. Umawiamy się z uczestnikami zabawy, że to są nasze schody.

Na początku zabawy, szacujemy, ile może być schodków. Sprawdzamy licząc je i numerując.

Przechodząc na następne stopnie „schodów” głośno liczą kolejne stopnie: pierwszy, drugi, trzeci…  Następnie odwracają się i liczą numery „schodów” wstecz: trzeci, drugi, pierwszy… Idą dalej cały czas licząc głośno. Prowadzący zadaje pytania:

Na którym stopniu stoisz?
Na którym schodku teraz jesteś?
Który schodek masz przed  sobą?
Który schodek jest z tyłu, za tobą?

Na schodku z numerem 9 (lub 15 – w zależności od wieku) dzieci odwracają się i liczą „schody” w odwrotnej kolejności.

Następnie stoimy wszyscy z boku schodów i organizujemy zawody: kto najszybciej stanie na schodku drugim, kto dojdzie do czwartego schodka z zamkniętymi oczami, kto wrzuci patyczek na trzeci schodek itd.

Kolejka

Liczba uczestników: 1 - 10
Wiek dzieci: 4 - 7 lat
Akcesoria: patyki, kamyki, zabawki, karteczki z cyframi

Prosimy dzieci, żeby ustawiły w szeregu wszystkie zabawki od najmniejszej do największej i nadały im kolejne numery. Następnie zadajemy pytania:
Który z kolei jest miś?
Która w kolejce jest lala?
Który w kolejce jest niebieski klocek?

Tak samo bawimy się  z kamykami i patyczkami. Możemy również utrudnić tę zabawę i każdemu elementowi w kolejce przyporządkować numer napisany na karteczce.

Stowarzyszenie Wspierania Aktywności Twórczej „Okno”