Matematyka pod gruszą - zabawy dla dzieci cz.2

26. lipiec 2016 - 12:11

Skacz
 

Liczba uczestników: 1 - 10
Wiek dzieci: 3 - 10 lat
Akcesoria: patyki lub kolorowa kreda

Rysujemy patykiem na piasku lub kredą na chodniku od kilkunastu do dwudziestu kresek o długości ok. 50 cm. Są to pola, które dzieci mają „pokonać” w różnorodny sposób, np.
 

Przeskakuj co drugie pole
Przeskakuj co trzecie pole
Przeskakuj raz obunóż, raz na jednej nodze
Na jednym polu klaśnij w dłonie, na drugim tupnij nogami, na jednym klaśnij, na drugim tupnij itd.
Na jednym zrób pajacyka, na drugim przysiad, itd. 
 

Wymyślamy swoje sposoby przejścia pól. Możemy przyznawać punkty za prawidłowe przejście lub je zabierać za popełnione błędy.



Letnie wzory
 

Liczba uczestników: 1 - 10
Wiek dzieci: 4 - 7 lat
Akcesoria: kamyki, muszelki, patyki, szyszki
 

Zbieramy na spacerach nieduże kamyki, muszelki, szyszki, krótkie patyczki, następnie bawimy się w rytmiczne układanie wzorów. Dorosły proponuje ułożenie następujących:
 

patyk, kamyk, patyk, kamyk, patyk, kamyk… itd
 

Tworzymy wspólnie różne rytmiczne wzory, pamiętając o tym, że sekwencje powinny powtórzyć się przynajmniej trzykrotnie.



Tajemnicze kody
 

Liczba uczestników: 1 - 10
Wiek dzieci: 4 - 10 lat
Akcesoria: patyki, muszelki
 

Umawiamy się z dziećmi, że nasze klaśnięcie oznacza muszelkę, a tupnięcie patyczek. Następnie „kodujemy” informację wyklaskując ją i tupiąc. Zadaniem uczestników jest przełożenie tej informacji na „język” muszelkowo-patykowy i ułożenie kodu. 


Przykład:

Klaśnięcie, klaśnięcie, tupnięcie….
Kod będzie wyglądał następująco:
Muszelka, muszelka, patyczek…
 

           

Wiewiórka Rudoskórka liczy orzechy dla uciechy


Liczba uczestników: 1 - 10
Wiek dzieci: 4 - 7 lat
Akcesoria: patyki lub kolorowa kreda, kamyki, patyki, fasola


Wiewiórki (dzieci) siedzą przy narysowanych (lub ułożonych na trawie ze skakanek) kółkach o wymiarach ok.40 cm.


Rodzic wyjaśnia sens zabawy: 


„Jesteście wiewiórkami, każda wiewiórka włoży do swojej dziupli  (do narysowanego kółka) po pięć orzechów (czyli dowolnie zgromadzonych akcesoriów). 
 


Policzcie czy w dziupli jest pięć orzechów...? Dzieci dotykają każdy element paluszkiem i głośno liczą

„Skończyła się jesień, spadł śnieg i jest bardzo zimno, wiewiórki śpią”. Prowadzący zabawę cichutko podchodzi do każdej dziupli i zabiera z niej po dwa orzechy. 


„Wiewiórki budzą się, liczą orzeszki, liczą… 
 


Co wiewiórki zauważyły? 

(dzieci stwierdzają, że orzechów jest mniej, ktoś zabrał, ale mają kłopot z przypomnieniem sobie ile ich było). 

Zrobimy tak: proszę, położyć dłoń na podłodze, orzechy przyłożyć po jednym do każdego z palców, zaczynamy od kciuka… 

Liczymy palce: jeden, dwa, trzy… Na palcach jest wiadomość, ile orzechów masz w dziupli… 
 


Wiewiórki śpią, bo duży mróz (rodzic dodaje po dwa orzechy). Na sygnał np. klaśnięcie,  wiewiórki budzą się. 

Zaglądamy do dziupli….. i co? Orzechów jest więcej. 

Pokażcie na palcach, ile było orzechów… Pokażcie, ile teraz jest orzechów. 
 

Zabawę powtarzamy kilka razy, za każdym razem dokładamy lub zabieramy inną liczbę orzechów.

Stowarzyszenie Wspierania Aktywności Twórczej „Okno”