Porady dietetyka – jak wspierać odporność dziecka?

16. maj 2018 - 12:52

Wiosenne wahania temperatury niekorzystnie wpływają na samopoczucie oraz odporność. Co ma wpływ na odporność dziecka, jakie składniki ją wspomagają, a jakie zakłócają? Dietetyk radzi jaka dieta wspierająca odporność będzie najbardziej odpowiednia dla dziecka.




Porady dietetyka – jak wspierać odporność dziecka?


Dorośli źle znoszą wiosenne przesilenie, a co dopiero dzieci, których układ immunologiczny kształtuje się właśnie poprzez właśnie chorowanie. Aby zmniejszyć liczbę zachorowań warto jest zastosować dietę wspierającą odporność dziecka. Jak to zrobić radzi dietetyk Aneta Strelau.


Jakie składniki powinny się znaleźć w diecie dziecka, aby często nie chorowało?

Pomarańcze, mandarynki, grejpfruty – zawierają mnóstwo witaminy C połączonej w idealnych proporcjach z rutyną. Wspólnie uszczelniają naczynia krwionośne i chronią przez przenikaniem wirusów do krwiobiegu. Zawierają też beta karoten i wiele minerałów.

• Kiwi - mnóstwo witaminy C.
• Sok z czarnych porzeczek, mrożone czarne porzeczki - skondensowana witamina C.
• Kapusta - zarówno świeża jak i kiszona to wspaniałe źródło witaminy.
• Czerwona papryka - mnóstwo witaminy C, żelazo, beta karoten, likopen (przeciwutleniacz).
• Brokuły - mnóstwo beta karotenu, poza tym selen, wapń, kwas foliowy (działa krwiotwórczo).
• Natka pietruszki - mnóstwo beta karotenu i witaminy C.
• Czosnek - zawiera związki bakterio- i grzybobójcze.
• Cykoria - zawiera dużo składników mineralnych (potas, magnez, mangan, miedź, żelazo, cynk, fosfor), a także beta karoten, witaminy z grupy B, witaminę C. Prócz tego w jej składzie znajdziemy m.in. inulinę, prebiotyk, który wpływa na proces tworzenia krwi.
• Por - zawarte w nim substancje działają bakteriostatycznie. Poza tym witamina C, beta karoten, potas i fosfor.
• Orzechy i nasiona - zawierają cynk, witaminy z grupy B, działającą przeciwutleniająco witaminę E.
• Ryby - bogactwo cynku, fosforu, jodu, żelaza z dodatkiem zdrowych nienasyconych kwasów tłuszczowych.
• Kasza gryczana - witaminy z grupy B, w tym B6 wspomagająca produkcję białych ciałek krwi. Do tego magnez kojący układ krwionośny i nerwowy.
• Jogurty i fermentowane napoje mleczne - bakterie probiotyczne korzystnie zmieniają florę bakteryjną jelit i wzmacniają odporność.
• Miód - ma działanie bakteriostatyczne.


Jakie produkty spożywcze są niewskazane dla dzieci?


Lekarze od lat powtarzają, że cukier to puste kalorie bez żadnych wartości odżywczych. Słodycze psują nasze zęby, przyczyniają się do powstania otyłości i uzależniają. Okazuje się, że dodatkowo obniżają zdolność białych krwinek do radzenia sobie z drobnoustrojami. Zamiast po coś słodkiego, sięgnij lepiej po produkty z pełnoziarnistej mąki.
• Biała mąka - Występuje w wielu postaciach: robi się z niej białe pieczywo, tosty, bułeczki, makarony. Niestety, jak wszystkie produkty wysoko przetworzone, upośledza działanie systemu immunologicznego. Dzieje się tak dlatego, że biała mąka bardzo szybko przekształca się w glukozę. Jej zbyt wysoki poziom powoduje, że organizm z trudem radzi sobie z bakteriami i wirusami.
• Nabiał - Lekarze ostrzegają przede wszystkim przed słodzonymi jogurtami. Często nie zdajemy sobie sprawy, że posiadają naprawdę duże ilości cukru. Niektórzy naukowcy twierdzą ponadto, że spożywanie niektórych rodzajów nabiału, np. w postaci sera czy lodów, może mieć negatywny wpływ na pracę układu oddechowego. Sięgając po nabiał, najlepiej wybierać mleko lub twaróg.


Jakie produkty mają najlepszy wpływ na prawidłowe funkcjonowanie kształtującego się układu immunologicznego dziecka?

W przypadku układu immunologicznego dziecka ogromną rolę odgrywa właściwa dieta bogata w składniki odżywcze. W jadłospisie dziecka nie może zabraknąć kwasów tłuszczowych Omega-3, które poprawiają odporność, zwiększając aktywność fagocytów – białych krwinek, które zjadają bakterie. Kwasy Omega-3 znajdują się w jajach, orzechach oraz ciemnozielonych liściastych warzywach. Doskonałym źródłem tych kwasów są również ryby. Warto podawać dzieciom także probiotyki, które pobudzają wzrost bakterii jelitowych niezbędnych do regulowania funkcji układu odpornościowego. Dzieci mogą spożywać jogurty z żywymi kulturami bakterii. Jeśli jednak maluch nie lubi jogurtów, można dodawać probiotyki w proszku do mleka lub soku.

W diecie dziecka na odporność musi znaleźć się miejsce dla owoców. Są one nie tylko smaczne, ale i bardzo zdrowe. Owoce cytrusowe oraz jagody są bogate w antyutleniacze, które pomagają pozbyć się z organizmu wolnych rodników, osłabiających układ immunologiczny. Bardzo ważne jest także spożywanie warzyw. Niestety, nie każde dziecko je lubi. Jeśli maluch kręci nosem na brokuły, można podawać je z dipem. W zasadzie niemal każde warzywo można podawać dziecku w ciekawy sposób, by nie miało oporów przed ich jedzeniem. Na szczególną uwagę zasługują brokuły, marchew oraz czerwona, żółta i pomarańczowa papryka. Warzywa te zawierają beta-karoten oraz witaminę C, dzięki czemu znacząco wzmacniają układ odpornościowy.

Jak najskuteczniej zahamować rozwój choroby, kiedy malec ma już pierwsze objawy infekcji (np. kaszle, kicha, ma zatkany nosek)?

• Cebula, czosnek, chrzan - najlepiej zadziała sok z tych warzyw, ale raczej tylko starsze dzieci uda się namówić do jego wypicia. Można natomiast w obecności malca zetrzeć na tarce korzeń chrzanu, pokroić cebulę lub posiekać czosnek. Substancje lotne spowodują łzawienie i zwiększony wyciek z nosa, więc przewody nosowe oczyszczą się bardzo szybko.
• Domowy syrop z babki lancetowatej na kaszel wilgotny - 100 g liści babki lancetowatej (do kupienia w aptece) pokruszyć, wrzucić do 100 ml przegotowanej, ostudzonej wody, dokładnie zmiksować, następnie przecedzić. Dodać 100 g cukru. Zagotować. Gorący przelać do wyparzonego słoika, zakręcić. Przechowywać w lodówce. Podawać po łyżeczce kilka razy dziennie.
• Napar z owoców malin na gorączkę - 2 łyżki suszonych owoców malin zalać szklanką wrzątku i przykryć. Po 15 minutach przecedzić, dodać łyżkę soku malinowego lub miodu. Napar działa napotnie, a tym samym pomaga obniżyć gorączkę.



Za konsultację merytoryczną dziękuję dietetyk Pani Anecie Strelau.
Aneta Strelau – jest dietetykiem klinicznym z 13-letnim doświadczeniem, specjalistą, który ukończył 5-letnie studia z zakresu dietetyki oraz Zdrowia Publicznego.


Więcej o prawidłowym żywieniu dzieci znajdziesz w portalu dla rodziców Familie.pl


Redakcja familie.pl